Kontakten med andra företag
Det finns ett gammalt kinesiskt ordspråk som säger: ”håll dina vänner nära dig men dina fiender ännu närmare”. Uttrycket är odödligt och tar även sikte på realiteterna i vår moderna företagsvärld.
Det finns i princip två olika typer av kontakter med andra företag. Den ena avser sådana företag man samarbetar med och den andra sådana man konkurrerar med. Ibland väljer konkurrenter att samarbeta med varandra för att skapa styrka vilket alltså blir ett slags mellanting.
En sak bör man dock alltid ha i åtanke vid kontakten med andra företag, vare sig man samarbetar eller konkurrerar. Det finns alltid en inre kärna i det egna företaget som man håller för sig själv oavsett djupet av samarbete. Denna inre kärna är förbehållen ägarna, styrelsen och de viktigaste nyckelmedarbetarna.
I ett samarbete med ett annat företag är det givetvis viktigt att man är så öppen som möjligt. Avsikten med samarbetet är ju att det ska vara gynnsamt för bägge parter. Förväntningarna bör anges öppet och även sättas ned i skrift.
I kontakten med konkurrenter kan man välja öppen fientlighet men det kan också vara en bra strategi att vara lagom öppen. Ofta finns det möjligheter till samarbeten som kan gynna båda parter. Det kan gälla såväl på ett bredare plan som på ett gemensamt specifikt projekt.
Andra inlägg
- Fördelarna med att erbjuda naprapatbehandlingar på arbetsplatsen
- Vad du bör tänka på när du jämför företagslån online
- Vikten av mobilanpassning för modern e-handel
- Fördelar med fasadfogning för hållbara byggnader
- Hur du väljer rätt transporttjänst för dina behov
- Miljövänliga metoder för att rengöra stadsmiljöer
- Hemligheterna bakom skinande rena plastgolv
- Hemligheterna bakom effektiv avloppsrensning i Stockholm
- Fallstudier: Lärdomar från vanliga misstag i AB 04 och ABT 06
- Hur regelbunden snöskottning kan förbättra vardagslivet under vintern