Synas på webben

För att få ditt företag att stå ut ur mängden och nå ut till så många personer som möjligt, gäller det att söka sig till webben. Väl där, kommer du snabbt att märka att majoriteten av alla företag har tänkt exakt likadant som du själv. Hur kan du se till att synas bland alla?

Det finns olika marknadsföringsstrategier som du kan använda dig av. De har alla sina för- och nackdelar, samt beror det på vilken typ av budget du har att röra dig med. 

Affiliate

Ett välanvänt marknadsföringsknep för olika företag är affiliate. Det är väldigt populärt inom casinosegmentet. Det bygger på att en sajt pratar om ditt företag eller en av dina produkter, tipsar om rabatter eller liknande, och lägger en länk till din företagssajt på deras sajt. Inom casinosegmentet kan det innebära att ett casino försöker göra reklam för sitt nyöppnade mobilcasino, och får då hjälp av en affiliatesajt som berättar om mobilcasinot och ger en länk till casinot. 

Du som ägare måste då kompensera affiliateägaren för detta. Vanligast är att affiliatesajte får en viss procent av eventuellt köp som besökaren gör på din sajt. Man använder sig av cookies för att hålla koll på från vilka håll besökarna kommer, så du kommer att se när någon köpare kommer från affiliatesajten. 

Annonsering

Att köpa annonsplatser kan göra företagsnamnet mer välkänt och hjälpa till att få kunder. De bästa annonsplatser brukar vara i tidningar och i Googles sökresultat, eftersom dessa två drar stora mängder besökare varje dag. Har du ett mer nischat företag kanske du måste söka dig ner till mindre populära sajter, men där du vet att dina framtida kunder kommer att vara. 

Annonsering handlar alltså inte bara om att köpa en annons på en sajt. Du måste också lista ut vart dina annonser har som störst genomslagskraft, genom exempelvis intressebaserad marknadsföring. Och vara villig att betala för bra placeringar.