Skapa en bra webbshop

Om du valt att starta en egen webbshop får vi gratulera. Det är roligt att fler öppnar sina egna butiker på nätet. Fördelen med att driva en egen webbshop är att du själv får bestämma vad du ska sälja och hur sidan ska drivas. Det kan dock vara lite knepigt att ha en webbshop, inte minst när det gäller designen.

För att skapa en framgångsrik nätbutik gäller det att sidan har en tydlig målgrupp. Detta är det första att fundera på. Om målgruppen är småbarnsföräldrar bör sidan se ut på ett visst sätt. Är sidan till för ungdomar kanske layouten behöver vara lite coolare. För en äldre målgrupp är tydlighet förmodligen det viktigaste. Det måste vara enkelt för kunderna att förstå hur de ska gå tillväga för att handla eller hitta specifika varor på hemsidan.

Några exempel på bra webbshoppar för kläder är Asos, H&M och Lindex. Asos.com är ett engelskt företag som säljer kläder för herr, dam och barn. Det bästa med just den här hemsidan är tydligheten. Du kan enkelt hitta det du söker och layouten är avskalad och snygg. En bra webbshop är Cyberphoto som säljer systemkameror, kamerautrustning och mycket mer. Fördelen med den här webbshoppen är den tydliga menyn, det stora utbudet och de snabba leveranserna. Det som Cyberphoto har gemensamt med de stora klädshopparna är hemsidans användarvänlighet. Detta är något av det viktigaste.

När du skapar en webbshop är något av det svåraste att locka kunder. Hur ska potentiella kunder egentligen kunna hitta till just din onlinebutik? Reklam är viktigt och du kan marknadsföra dig flera olika sätt. Ett alternativ som är helt gratis är att använda sociala media. Gör reklam för din shop på Facebook, Instagram, Twitter och liknande sidor. Här nås många människor och det finns goda chanser att de delar informationen om din butik.