Nedsatt hörsel - vilka hjälpmedel erbjuds på arbetsplatsen?

Det är inte helt ovanligt att drabbas av nedsatt hörsel och det sker inte bara hos äldre. Du kan också få problem med hörselskador från arbetet om du till exempel arbetar i buller. Det är upp till din arbetsgivare att förse dig med en bra och säker arbetsmiljö. Men hur är det med hjälpmedel du kan få på din arbetsplats, har arbetsgivaren några skyldigheter?

Viktigt att söka hjälp vid nedsatt hörsel

Om du drabbas av nedsatt hörsel är det viktigt att det undersöks för att utesluta att det inte bara är en vaxpropp och inte heller en allvarlig sjukdom. Företag kan bland annat få bidrag från Försäkringskassan för att kunna införskaffa hjälpmedel. Det finns en mängd olika hjälpmedel tillgängliga på marknaden och du kan hämta mer information online. Eartech är ett företag som arbetar med både hörselundersökningar och försäljning av hjälpmedel.

Vilka hjälpmedel kan du få på arbetsplatsen?

De hjälpmedel du kan få från arbetet är sådana som enbart behövs där, en hörapparat ingår därför inte. Istället handlar det om hjälpmedel som kan komplettera din hörapparat och det handlar ofta om olika trådlösa system för till exempel konferenser, telefon eller liknande. Det är arbetsgivarens uppgift att stå för hjälpmedel som behövs för en bra arbetsmiljö för alla anställda. Du ska kunna sköta arbetet trots hörselproblem.