Marknadsföring - nyckeln till tillväxt

Tillväxt är det eviga målet av så väl stater som företag men hur man når dit är inte alltid så enkelt. Sanningen är dock att det oftast är en sak som brukar kunna saknas för företagets tillväxt, marknadsföring.

Det är inte utan anledning som företag finner det svårt med just marknadsföringen. Oavsett om det handlar om PR, TV-reklam eller i tryck så är det mycket svårt att mäta effekten. Man vet inte om den satsade kronan har betalat tillbaka sig och det är då svårt att göra rätt beslut. Här nedan kommer vi lista några exempel på marknadsföringsmetoder som de stora jättarna har använt för att ta sig dit de är idag.

Kändisar i marknadsföringen

Ett klassiskt och väl fungerande trick i marknadsföring är att använda sig utav kändisar som stödjer produkten eller tjänsten du vill sälja. En av de bästa och mest kända exemplen på detta är då Nike försökte och lyckades nå helt nya kundgrupper genom att skriva kontrakt med Michael Jordan och låta han bli en av deras talespersoner. Detta är dock inte enda gången de har gjort liknande saker. Även golflegenden Tiger Woods har tidigare varit signad till företaget.

Även idag ser vi hur företag knyter kändisar till sig för att bygga sin identitet. En av de bättre exemplen är PokerStars som knyter till sig många kända ansikten till sina pokerlag. Under titeln Team SportStars har de bland annat fått tag på Christiano Ronaldo som vid sidan av fotbollen även länge har spelat poker. Med honom i laget betyder det att PokerStars nu har två av fotbollshistoriens största fotbollsspelare i form av Christiano Ronaldo och Orginal-Ronaldo som även han har bevisat sig enormt duktig vid pokerbordet.

Detta i en förhoppning att göra det som idag är världens största pokersida, ännu större.

När ni själva söker efter en kändis som kan hjälpa ert varumärke framåt så är det viktigt att kompabiliteten mellan företag och talesperson är stark.

Sponsring

Ett annat sätt att nå ut till många människor och koppla sig samman med väl omtyckta organisationer. Det absolut vanligaste är utan tvekan att sponsra idrott och sport i olika former. Antingen så sponsras en ensam atlet, ett lag eller en organisation/förening.

En av de företag som är mest framgångsrika i sitt sponsringsarbete är Coca-Cola som under årens lopp har sponsrat allt ifrån OS till American Idol. Även i Sverige brukar deras logotyp inte allt för sällan dyka upp i samband med uppskattade events.

Just OS är ett arrangemang som Coca-cola stöttat sedan 1928, i snart 90-år. Coca-cola skriver på sin hemsida hur Olympiadernas värderingar stämmer väl överens med deras egna och därför väljer att stötta tävlingarna.

Internet

Internet är en marknadsföringskanal som fortfarande är mycket ung. Den största skillnaden med mediet är att det till skillnad från alla andra marknadsföringskanaler går att spåra väldigt enkelt. Detta betyder att du som annonsör väldigt snabbt kan få en indikation om din kampanj fungerar eller inte och om den betalar tillbaka dina satsade pengar

Marknadsföring på internet kan ske på väldigt många sätt, bland annat genom de två som nämndes ovan. Bortsett från kändissamarbeten och sponsorskap så finns det även klassiska annonsering på hemsidor och i sökmotorer. På så sätt kan du nå precis de kunderna du är intresserade av. Du kan i vissa system till exempel välja att endast visa dina annonser för kunder som bor inom ditt verksamhetsområde, är rätt kön eller som tidigare har besökt din hemsida och visat intresse för dina produkter.

Bortsett från att faktiskt annonsera på internet så går det även att nå nya kunder genom att optimera hemsidan för att synas bättre i sökmotorer samt till exempel delta i diskussioner på bloggar eller i andra sociala medier.